Historie lodi Finn


Erik Rickard Sarby

Finn je jednoposádková plachetnice. Byla navržena v roce 1949 švédským designerem Rickardem Sarbym pro olympijské hry 1952 v Helsinkách. Tvrdí se, že Finn je fyzicky a takticky nejnáročnější jednoposádková loď na světě;-)

Ačkoli se trup lodi Finn změnil od roku 1949 jen málo, došlo k vývoji jeho plachet. Původní stěžně byly vyrobeny ze dřeva až do pozdních let 1960 a začátku roku 1970, kdy došlo k pomalé změně na hliníkové stěžně. Hliník je mnohem flexibilnější a poskytuje větší kontrolu nad tvarem plachty. To se stalo samozřejmostí po 1972 olympijských her léta v Mnichově, kdy byly poprvé dodány do olympijských závodníky. V poslední době se stěžně vyrábějí z uhlíkových vláken. Také plachty příliš prošly revoluci od původního dakronu a jsou nyní běžně vyrobeny z různých laminátů, jako jsou Technora, polyester, a Kevlar.

Pravidla třídy jsou pod dohledem Mezinárodní asociace lodní třídy Finn (IFA).



Parametry lodi

Zkratka: Finn
Vlajka: F
Posádka: 1
Minimální věk závodníka: 14 roků
Délka trupu lodi: 4,5 m
Šířka trupu lodi: 1,51 m
Plocha plachet: 10.6 m2
Celková hmotnost: 145 kg
Hmotnost trupu: 105 kg
Ponor: 0,15 m
Ponor s ploutví: 0,85 m
Výška stěžně: 6,9 m



Historie v česku



Hvězdné seskupení finařů:
zprava Jirka Outrata, Václav Cintl, Jirka Lejhanec, Ivan Hofik, Jirka Maier a Petr Prokopec
(zdroj: fotoarchiv Jirka Lejhanec)